Lagledere har en viktig jobb rundt administrasjon av våre lag. Dette er personen som order mye av det praktiske rundt et lag. Alt fra organisering av dugnad, kjøring, påmeldinger til cuper osv gjøres av laglederne. En nyttig ABC for lagledere er utarbeidet av Sunnmøre Fotballkrets og kan leses ved å følge denne direkte linken: https://www.fotball.no/kretser/sunnmore/klubb-leder-og-trener/abc-for-lagledere/#Toppen
I MFK er oppgavene til laglederne dette:
Lage kjørelister til turnering og bortekamper
Alltid ha oppdatert navneliste
Orientere Sportslig Leder og nye spillere og spillere som slutter
Arrangere foreldremøter -> fordele oppgaver til foreldrene (ustyr, sosiale tiltak)
Holde oversikt over eget lags økonomi
Skaffe dugnader og organisere disse. Standard avtaleskjema (vedlagt denne siden) skal fylles ut og signeres av begge parter. Dette skal brukes om dokumentasjon for fakturering.
Påmelding og administrasjon av lagets deltagelse på cup
Assistere klubbens Sportslig Leder i administraive oppgaver rundt laget
Retningslinjer økonomistyring for lagledere
Være kjent med innholdet i økonomihåndboka
Holde en enkel oversikt på sitt lags økonomi ihht vedtat budsjett. Fullmaktsmatrise gir åpning for små innkjøp. MFK's økonomiansvarlig har kontroll på regnskapet til laget
Lagleder har innsyn i sitt lags konto (bruker i nettbanken), men all godkjenning og registrering av betalinger må gjøres av MFK's økonomiansvarlig
Som standard skal det brukes bankoverføring av penger fra spillere/lagleder til lagskontoen. Lagleder plikter å fylle ut månedsoversikt for hvert innskudd som skal oversendes MFK's økonomiansvarlig for dokumentasjon til regnskapet
VIPPS el. kan brukes for overføring mellom spillere og lagleder feks. ifb dugnadsarbeid. Lagleder fører så over penger via bankoverføring
Ved behov for å sett inn penger på en lagkonto i MFK skal disse retninglinjene følges
Oversikt fylles ut. Ansvarlig for dette er lagleder. Oversikt er vedlagt denne siden.
Innlevering av oversikt(ene) skjer ved månedsslutt til økonomiansvarlig MFK
Vedlegg på inn- og utbetalingene MÅ være vedlagt innbetalingsoversikten og MÅ være skriftlig. Husk å numerere vedleggene.
Styret er MFKs høyeste myndighet mellom årsmøtene. Styremedlemmene kan velges til spesifikke oppgaver som kasserer eller sekretær på årsmøtet, eller styret kan selv fordele oppgavene. Fordelingen av oppgaver bør beskrives, slik at folk ser hvem de skal kontakte i ulike saker.
Styret er vedtaksført når et flertall av styrets medlemmer er til stede. Vedtak fattes med flertall av de avgitte stemmene. Ved stemmelikhet er styreleders stemme avgjørende. Styremedlemmene plikter å respektere et styrevedtak, selv om det er fattet mot vedkommende egen stemme.
• Medlemmer av hovedstyret er:
Styreleder
Nestleder
Sportslig Leder
Styremedlemmer (økonomi, marked/sponsor, sekretær)
Ungdomskontakt
Klubben skal ha et sportslig utvalg. SU skal bidra til, og legge til rette for gode sportslige forhold for de enkelte lag. SU bestemmer, sammen med hovedstyret, klubbens sportslige målsetting for MFK’s lag. SU foreslår tiltak i tråd med klubbens sportslige målsetting. SU utarbeider budsjett over sportslige aktiviteter, som innspill til klubbens budsjett. Sportslig leder er leder for utvalget, er ansvarlig for innkalling til møter, og sitter også i hovedstyret.
Eksempler på oppgaver for Sportslig utvalg:
Bidra til utarbeidelse og oppfølging av klubbens Sportsplan.
Bidra til kompetanseutvikling for lag og trenere.
Bidra til godt samarbeid mellom lag og dommere.
Bidra under klubbens Fair Play tiltak.
Gjennomføre trenerforum 1 til 2 pr år.
Holde kontakt med KA Trenerutvikler i krets.
Gi råd til styret om den sportslige satsningen.
Gjennomgå og vurdere eventuelle brudd på Sportsplanen.
Avgjøre saker som omhandler differensiering og hospitering dersom lagene trenger bistand til dette.
Deltagere i SU:
Sportslig Leder
Dommeransvarlig
Trener og spillerutvikler
Hovedtrenere
MFK ''deler'' trenerforum opp i 2 deler. Et internt forum og et felles forum for trenere på tvers av klubbgrensene. Dette ut i fra at MFK sitt ønske om å være en klubb for felleskapet noe som også innbærer å dele og samarbeide på tvers av klubbene.
Intern - Hensikten med forumet er å sikre en aktiv arena for diskusjon, kompetanseoverføring og samarbeid mellom det sportslige apparatet hos de ulike lagene og mellom sportslig utvalg og styre. Her gis deltagerne mulighet til å dele erfaringer, ta opp og diskutere utfordringer, forbedringer etc. Vi prøver på måndelige trenerforum møter, da på digitale plattformer.
Ekstern - Det skal minimum 2 ganger i året arrangeres treneforum hvor man møter fysisk og hvor man inviterer trenere fra de andre klubbene. Tema for disse trenerforumene er utvikling av ''Meløy-fotballen'' hvor trenersamarbeid på tvers av klubbene er essensielt. Ansvarlig for disse er trener- og spillerutvikler hos MFK.
Typiske deltagere på de interne trenerforum er:
Trenere
Dommeransvarlig
Trener og spiller utvikler
Sportslig leder
Lagledere (ved behov)
Fairplay ansvarlig
Ungdomskontakt
Dommerforum er samlinger som klubben har med dommerne, både nye og etablerte. Her er det både sosial samling og enkelte dommersaker som er fokus. Dommerne kan dele og lære av hverandre. Sportsplan og dommerutviklingsplan er sentral i DF.
Deltagere i DF:
Sportslig Leder
Dommeransvarlig
Dommerutvikler
Dommere i MFK
Valgkomiteen er en uavhengig og selvstendig komite. Ved riktig arbeid er dette MFKs viktigste komite for å sikre at riktige personer velges til å styre MFK. Det anbefales å ha dialog med styret under prosessen. Det er viktig at valgkomiteens medlemmer setter seg inn i idrettslagets lover (basert på lovnorm for idrettslag). Viktige prinsipper er at valgkomiteen må starte i god tid slik at ikke arbeidet preges av hast. Og alle kandidater skal være forespurt og sagt JA.
Ny valgkomite:
Ny valgkomite skal foreslås av styret (ikke valgkomiteen selv)
Finn alltid motiverte personer. Dersom personer som går ut av styret er lei og lite positive er ikke MFK tjent med at disse går inn i valgkomiteen.
Kontrollutvalget skal påse at:
Meløy FKs midler er anvendt i henhold til lover og bestemmelser
Meløy FKs midler går til de aktivitetene som årsmøtet har fattet vedtak om
Meløy FKs økonomiske disposisjoner er i samsvar med idrettslagets egen lov
Meløy FK har økonomisk kontroll internt
årsregnskapet og delårsrapporter gir et rettvisende bilde av Meløy FKs drift
Sjekk hjemmesidene til Norges Idrettsforbund for mer detaljer og et malverk på kontrollutvalgets rolle og oppgaver
https://www.idrettsforbundet.no/idrettskrets/viken/nyheter/2020/veileder-for-kontrollutvalg/
Meløy FK er avhengig av frivillige i alle ledd avv klubben for å få den til å gå rundt.Typiske oppgaver kan være:
Åpne og rydde garderober på hjemmekampene
Klargjøre stadion for hjemmekamp (sette ut mål, cornerflagg m.m)
Selge billetter på hjemmekamper
Være speaker
Diverse andre små oppdrag
Alle faste frivillige får 1 MFK overtrekk fra Nike til odel og eie for sin innsats.
Høres dette ut som noe du ønsker å bidra med så ikke nøl med å ta kontakt epost: post@meloyfk.no
Tanken med denne siden er å gi deg som foresatt til en spiller i klubben en samle side hvor all nyttig info ligger. Gjerne lagre denne siden som en favoritt i nettleseren din. Her vil kan kunne lese litt praktisk info om avgifter, forsikringer, utstyr, foreldremøter, forventninger, dugnader, foreldrevett reglene m.m.
DUGNAD:
Klubben opererer med 2 typer dugnad. Klubbdugnad og lagdugnad. Forskjellen på disse er hvem som arrangerer dugnaden og hvor inntektene går.
Klubbdugnaden arrangeres og planlegges av klubben (typisk styret). Her bidrar alle i klubben og inntektene går dermed til vår brukskonto og dermed til driften av klubben.
Lagdugnad arrangeres og planlegges av hvert enkelt lag. Typsik med lagleder og foreldrekontakter i spissen. Her er det lagets spillere som deltar og dermed går inntekten direkte til lagets konto. Pengene kan dermed brukes på det laget selv måtte ønske. VIKTIG: all lagdugnad må informeres om til styret og spesielt til økonomiansvarlig slik at man blir enige om hvordan regnskapet skal gjøres og dokumenteres.
FORELDREVETTREGLENE:
Støtt opp om klubbens arbeid – gjennom foreldremøter forankres fotballens og klubbens verdisyn.
Møt fram til kamper og treninger – du er viktig både for spillerne og miljøet.
Gi oppmuntring til alle spillerne i med- og motgang – dette gir trygghet, trivsel og motivasjon for å bli i fotballfamilien lenge.
Vi har alle ansvar for kampmiljøet – gi ros til begge lag for gode prestasjoner og Fair Play.
Respekter trenerens kampledelse – konstruktiv dialog om gjennomføring tas med trener og klubb i etterkant.
Respekter dommerens avgjørelser – selv om du av og til er uenig!
Det er ditt barn som spiller fotball. Opptre positivt og støttende – da er du en god medspiller!
Det handler om respekt – ikke sant?
FORELDREMØTER:
Det vanlige er å arrangere foreldremøter før sesongen starter. Gjerne ett på høsten (november) og ett på våren (mars). Se årshjul for mer detaljer. Det er lagleder som har ansvaret for å arrangere foreldremøter, men det er vanlig at representater fra styret stiller opp for å informere om aktuelle saker eller om klubben.
Foresatte kan også ta initiativ til møter. Meld i fra til lagleder ved ønske.